Beurzen beginnen lager aan 2e halfjaar

Beste belegger, 

Heerlijk, die uitbundige zonnestralen in de vroege ochtend. Met temperaturen van boven de 25° kunnen we rustig stellen dat het hoogzomer is. Geniet er van als u in de gelegenheid bent!

Maar terwijl het volop zomert, trekken de donkere wolken samen boven de beurs. Het wil niet meer zo vlotten met de koersen. De weg omhoog is erg moeizaam.De eerste helft van het beursjaar 2018 ligt achter de rug. De rendementen zijn helaas ondermaats. In Europa wisten de AEX en de Franse CAC40 nog net het hoofd boven water te houden, maar elders lopen de verliezen op, tot zelfs ongeveer 6% voor de Bel20. Klanten die beleggen conform de Beschermd Beleggen Methode van Mijn Beleggingscoach.nl hebben een positief rendement behaald, maar vanwege de moeilijke marktomstandigheden is de winst beperkt gebleven. 

Dat het afgelopen halfjaar wat minder goed is verlopen hoeft natuurlijk niet helemaal te verbazen: we hebben geweldige beursjaren achter de rug. Af en toe moet een stierenmarkt op adem komen. Maar een stierenmarkt blijft intact, tot het tegendeel bewezen is. Enkel zal de beweeglijkheid aanhouden, en mogelijk versterken van tijd tot tijd.

In het begin van het jaar werd door de meeste analisten een goede eerste jaarhelft verwacht, gevolgd door een moeilijkere tweede. Wie weet is het net andersom? In de vakantiemaanden zijn er minder professionele handelaars actief, wat eerst nog een volatiel klimaat kan opleveren. De kwartaalcijfers van bedrijven zullen in de komende periode ook weer worden gepubliceerd wat de beurs wellicht weer wat richting kan geven. 

BEURZEN FLINK LAGER GEOPEND

De Europese beurzen zijn maandag met een flink verlies begonnen aan de tweede helft van het jaar. Het slepende internationale handelsconflict zorgde voor een negatieve stemming. Vrijdag gaan de door de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigde importheffingen op producten uit China in en Brussel dreigt met nieuwe importheffingen ter waarde van 300 miljard dollar wanneer de Amerikanen tarieven op Europese auto’s gaan invoeren. We zullen zien hoe dit zich verder gaat ontwikkelen …